Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Tabu att prata skulder, lön och sexliv i sociala medier

Ekonomiska svårigheter, detaljer om sitt sexliv och lön är det som anses mest tabu att prata om och det speglar sig även i det svenskarna inte vill dela på Facebook, Twitter och Instagram.

Det visar en ny undersökning från Folkoperan om vad svenska folket anser vara mest tabu att prata öppet om.

I Folkoperans nya uppsättning av Bachs klassiska körverk, Matteuspassionen, har Jesus lidande och död ersatts av verkliga personers innersta berättelser kring skam, skuld, uppoffring och glädje. De medverkande berättar för första gången öppet om personliga livshändelser som de flesta bara delar med de allra närmaste.

-  Idag delar vi mycket av våra liv i sociala medier, men oftast bara de mest fördelaktiga sidorna. Vi ville veta vad svenska folket inte delar med sig till andra, främst i sociala medier. Poängen med konst är få människor att tänka, känna och prata om sådant som inte syns på ytan. I Matteuspassionen vill vi visa verkliga människors innersta berättelser. Sådant vi vanligtvis inte delar med andra och som kan skava lite. Det är mod, konstnärligt mod. Och det står Folkoperan för, säger Elenor Wolgers, kommunikationschef på Folkoperan.

Att man har det svårt ekonomiskt och har skulder är inte något vi svenskar vill prata om. Mest tabu är det för unga vuxna mellan 18-25 år, där anger mer än hälften (52 procent) ekonomiska problem som en av de tre sakerna de minst gärna skulle vilja dela med sig av på sociala medier. Svenskarna berättar hellre om någon närståendes bortgång, stress på jobbet och utbrändhet än att avslöja sin lön. Det visar en ny undersökning genomförd av United Minds på uppdrag av Folkoperan där 1 000 svenskar svarat på vilka ämnen de anser vara mest tabu.

Kvinnor vill i högre utsträckning inte dela med sig av att de har det svårt ekonomiskt, sitt sexliv och sin vikt jämfört med männen. Medan män har svårare att prata om sina skuldkänslor i nära familjerelationer, t.ex. dåligt samvete för att man inte spenderar tillräckligt med tid med familjen. 24 procent av männen anger det som en av de tre saker de minst helst vill dela med sig av, och för kvinnor är motsvarande siffra 15 procent.

I undersökningen har Folkoperan också låtit svenskarna sammanfatta sina egna mest tabubelagda livsberättelser på 140 tecken och samlat dessa på www.odeladetweets.se. Via kampanjasajten kan användare även själva lämna en anonym tweet om något man inte vågat dela med andra.

Exempel på svenska folkets odelade tweets från sajten:

”Somnade på vår dvärgpapegoja så att den dog...”
”Jag har stulit från min förra arbetsgivare.”
”För många år sen låg jag med min bästa väns f d man.”

Det här delar vi minst gärna i sociala medier


Fråga: Vad delar du minst gärna i sociala medier? Välj max tre alternativ.

1.  Detaljer om ditt sexliv (72 %)

  1. Att du har det svårt ekonomiskt, t.ex. har stora skulder (49 %)
  2. Din lön (23 %)
  3. Skuldkänslor över dina familjerelationer, t.ex. att du inte spenderar tillräckligt med tid med barn eller föräldrar eller hör av dig för sällan (20 %)
  4. Problem med din hälsa (15 %)
  5. Dina politiska åsikter/ställningstaganden (13 %)
  6. Din vikt (12 %)
  7. Att du inte trivs på ditt jobb, t.ex. känner dig stressad eller är på väg att bli utbränd (12 %)
  8. Att en kärleksrelation tagit slut (10 %)
  9. Att du blivit av med jobbet (10 %)
  10. Din religiösa övertygelse (8 %)
  11. En närstående som nyligen har gått bort (6 %)
  12. Att du blivit kär (6 %)
  13. Din ålder (3 %)

För mer information: www.odeladetweets.se

Matteuspassionen framförs av operasångare, The Real Group, orkestern Rebaroque och sångare ur Adolf Fredriks kyrkas ungdomskör och Hägerstens ungdomskör.

Regi: Joshua Sofaer, svensk text: Magnus Lindman, musikalisk ledning: Maria Lindal, kormästare: Christoffer Holgersson, ljus: Bengt Gomér.

Solister: Lars Arvidsson, Hannah Holgersson, Conny Thimander, Janna Vettergren och The Real Group: Anders Edenroth, Katarina Henryson, Anders Jalkéus, Emma Nilsdotter, Morten Vinther.

SPELPERIOD

Premiär den 26 mars 2014. Spelas 4 gånger/veckan till och med den 20 april 2014.

PRESSBILDER

Ladda ner högupplösta pressbilder på:
http://www.folkoperan.se/press/pressbilder/matteuspassionen-pressbilder 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Elenor Wolgers, kommunikationschef; 08-616 07 17, 0733-44 64 34, elenor.wolgers@folkoperan.se
Gunnel Ehrlich, kommunikatör; 08-616 07 15, 073-703 42 25, gunnel.ehrlich@folkoperan.se


Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Folkoperan - vi tänder nya tankar genom orädd opera

Kontakter

Susanne Reuszner

Susanne Reuszner

Presskontakt Kommunikationschef 070-218 46 51

Hanna-Louise Berntsson

Presskontakt Kommunikatör 0790989980

Södermalms mest högljudda granne sedan 1976.

Södermalms mest högljudda granne sedan 1976.
Vi erhåller anslag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.

Folkoperan

Hornsgatan 72
118 21 Stockholm
Sweden