Pressmeddelande -
Folkoperan vårstädar Mozarts Così fan tutte och gör oratorium av Ålevangeliet
Ung kärlek sätts på prov när tyska Ulrike Schwab tar sig an Mozarts Così fan tutte. I Schwabs regi kastar sig två par in i ett kärleksexperiment, i en tolkning där både kärlek och musik tas på allvar. Dessutom får Patrik Svenssons Augustprisade berättelse Ålevangeliet sin urpremiär som oratorium i april.
Premiär 9 mars: COSI FAN TUTTE av W.A. MOZART.
Così fan tutte är kanske Mozarts musikaliskt mest briljanta opera. Samtidigt sätter handlingen myror i huvudet på en nutida publik: vad handlar den egentligen om? Den tyska prisbelönta regissören Ulrike Schwab gör sin första uppsättning i Sverige med en uppdaterad uppsättning som vågar ta kärleken på allvar, som förskjuter perspektiven och sätter Mozarts komiska opera i ett deliriskt och tidlöst ljus. Två unga par planerar sina bröllop men börjar samtidigt att tvivla. Är det nu bara all work and no play som återstår? Betyder lyckliga i alla sina dagar att vi måste ge upp alla våra egna drömmar? Går det att leka en sista gång och samtidigt utsätta kärleken för ett stresstest?
För mig kretsar Così fan tutte kring frågan om hur förväntningar och självpålagda begränsningar sätter käppar i hjulen i nära relationer. I den här uppsättningen möter vi två unga par som bestämmer sig för att på allvar lära sig något i ”skolan för de älskande”. De utsätter sig för ett experiment och kastar sig in i en känslomässig labyrint av sanning och lögner, fiktion och verklighet, kärlek och begär, säger Ulrike Schwab, regissör till Così fan tutte.
Ulrike Schwab är en tysk operaregissör som hyllats och prisats för sina kreativa läsningar av klassiska verk. Hon är operasångerska i botten och har ett personligt och lekfullt förhållande till musiken i de verk hon tar sig an. Hon utmanar såväl sångare som musikers invanda sätt att sjunga och spela vilket demokratiserar processen och leder till nya sceniska uttryck. Det var särskilt tydligt i den omtalade versionen av Giovanni – eine Passion på Neuköllner Oper i Berlin där hon på ett egensinnigt, humoristiskt och samtidigt respektfullt sätt vände upp och ned på Mozarts mästerverk.
Musik: Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto: Lorenzo da Ponte
Svensk översättning: Carin Bartosch Edström
Musikaliskt arrangemang: Henrik Schaefer, Fredrik Högberg
Dirigent: Henrik Schaefer / Gunvald Ottesen
Regi: Ulrike Schwab
Scenografi och kostym: Rebekka Dornhege Reyes
Ljussättning: Åsa Frankenberg
Mask: Therésia Frisk
Dramaturg: Jürgen Otten
Medverkande:
Fiordiligi: Sanna Gibbs, Dorabella: Ann-Kristin Jones, Ferrando: Wiktor Sundqvist, Guglielmo: Richard Hamrin, Don Alfonso: Joa Helgesson, Despina: Micaela Sjöstedt, Folkoperans orkester.
Così fan tutte är en samproduktion med Uppsala stadsteater. Den har premiär på Folkoperan den 9 mars 2022 och kommer att spelas på Uppsala stadsteater med premiär 27 augusti.
Urpemiär 27 april: ÅLEVANGELIET av Emmy Lindström och Stina Oscarson.
Patrik Svenssons Augustprisade berättelse Ålevangeliet om världens mest gåtfulla fisk framförs som nyskrivet oratorium för solister, kör och orkester på Folkoperan. Stina Oscarson har skrivit librettot och musiken komponeras av Emmy Lindström och Folkoperans konstnärlige chef Tobias Theorell regisserar.
- Det är en spännande utmaning att ta sig an denna tolkning av Patrik Svenssons poetiska, hisnande bok om ett Sverige och en värld i akut förändring. En bok älskad av många. Med Stina Oscarsons libretto och Emmy Lindströms vackra, klangfulla musik ställer vi de stora frågorna i en spännande scenisk form, säger Tobias Theorell, regissör.
På Folkoperan framförs Ålevangeliet som sceniskt oratorium med fyra solister varav tre sångare och en musiker på instrumentet Ewi samt kör och orkester.
Föreställningen är en bearbetning av boken Ålevangeliet skriven av Patrik Svensson, en berättelse om världens mest gåtfulla fisk. Ålen har givit upphov till ett alldeles eget mysterium inom naturvetenskapen som varken Aristoteles eller Sigmund Freud lyckades förstå sig på. Nu dör ålen ifrån oss och mysteriet förblir kanske olöst. Ålevangeliet är också en berättelse om en pojke och hans far och om hur ålen blev deras gemenskap. En berättelse om ursprung, öde, livet, dess förvandlingar och om mötet med döden. Den har översatts till 35 språk och har mottagit en mängd utmärkelser som till exempel Augustpriset 2019 och National Outdoor Book Award. Den har också blivit vald till en av årets bästa böcker av New York Times, Time Magazine, The Times & Sunday Times, Washington Post med flera.
Musik: Emmy Lindström
Libretto: Stina Oscarson utifrån Patrik Svenssons verk Ålevangeliet ©Patrik Svensson, 2019, utgiven på Albert Bonniers Förlag.
Musikalisk ledning/dirigent: Marit Strindlund
Regi: Tobias Theorell
Scenografi och kostym: Ulla Kassius
Ljusdesign: Åsa Frankenberg
Mask och peruk: Therésia Frisk
Medverkande:
Pappan: Olle Persson, Sonen: Wiktor Sundqvist, Vetenskapen: Linnea Andreassen. Instrumentalist på Ewi: Emil Jonason. Kör samt Folkoperans orkester.
Ålevangeliet är en samproduktion med Riksteatern, Norrlandsoperan och Malmö Live.
Spelas på Folkoperan i Stockholm 27 april – 15 maj. Under hösten 2022 går den på turné till bland annat Malmö, Jönköping, Umeå och Falun i samarbete med Riksteatern, Malmö Live och Norrlandsoperan.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Regioner
FOLKOPERAN – vi tänder nya tankar genom orädd opera.
Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.