Pressmeddelande -
Operan där barn har unikt stora sångroller
The Turn of the Screw har kallats för världens bästa spökhistoria. Två föräldralösa barns utsatthet och oskuld belyses i en obehaglig kontext av kontroll och maktutövning. Vad är verklighet och vad är inbillning? Hur ser vi på vittnesmål och vem äger berättelserna? Historien skruvas åt tajtare och tajtare för varje takt i Brittens musik. Unikt för den här operan är att två stora roller är skrivna för och sjungs av barn. Premiär på Folkoperan 1 februari.
Operan The Turn of the Screw bygger på Henry James kortroman och är en av Benjamin Brittens mest spännande och banbrytande operor men även ett av efterkrigstidens verkliga mästerverk. Likt flera av hans verk blottlägger den människans utsatthet och empati men också förmåga att begå mycket onda handlingar. Vi kliver in i en värld av mystik och till synes oskyldig skönhet som visar sig dölja en obehaglig hemlighet.
Handlingen utspelar sig på herresätet Bly på den engelska landsbygden. En ung kvinna har precis anställts som guvernant till de föräldralösa syskonen Miles och Flora. Ganska snart känner guvernanten att det är något som skaver i idyllen och det utvecklas sakta mot en mardröm. Vålnader av en tidigare butler, Peter Quint, och en tidigare guvernant, Miss Jessel, gör entré och de visar sig ha en obehaglig makt över barnen. Guvernanten gör allt i sin makt för att skydda barnen men i takt med det återkommande musikaliska temat skruvas historien genom ett otal variationer mot den slutliga katastrofen.
"In 1945 Benjamin Britten and Yehudi Menuhin played at the recently liberated concentration camp at Bergen-Belsen and Britten later said the experience 'coloured everything he had written subsequently'. All of these very difficult things created an ability to take an audience into different vivid worlds in beautiful but uncomfortable ways that linger in the mind after experiencing them –much like the ghosts infect the children and the Governess's consciousness in The Turn of the Screw."
– Annilese Miskimmon, regissör
English National Opera's konstnärliga chef Annilese Miskimmon står för regin. Miskimmon har rosats för en mängduppsättningar internationellt och kanske särskilt för sin regi av Brittens BillyBudd på Den Norske Opera för ettantal år sedan. I Sverige har hon tidigare regisserat Jenufa på Kungliga Operan.
The Turn of the Screw rekommenderas från 12 år.
Musik: Benjamin Britten.
Libretto: Myfanwy Piper (efter en roman av Henry James).
Översättning: Catarina Gnosspelius.
Musikalisk ledning: David Björkman.
Dirigenter: David Björkman / Marit Strindlund.
Regi: Annilese Miskimmon.
Scenografi/kostym: Herbert Murauer.
Ljus: Ellen Ruge.
Mask och peruk: Theresia Frisk.
Medverkande
Prolog och Peter Quint: Kristofer Lundin.
Guvernanten: Marie Arnet.
Miles: Matheo Lindberg Vivien / Oscar Svensson.
Flora: Therese Bergknut / Nelma Kollberg.
Mrs Grose: Hege Høisæter.
Miss Jessel: Tessan-Maria Lehmussaari.
KammarensembleN.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Regioner
FOLKOPERAN – vi tänder nya tankar genom orädd opera.
Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.