Pressmeddelande -
”Om Gud finns så är nog ålen den ledtråd han lämnat”
Nyromantiska toner intar ålamörkret när Patrik Svenssons Augustprisade Ålevangeliet blir nyskrivet oratorium av Stina Oscarson och Emmy Lindström. Både stövlar, hinkar, 30-mannakör och orkester får plats på scen, och bland solisterna syns det elektroniska blåsinstrumentet EWI.
”Jag ville försöka skriva ett verk som med samma lätthet som Hjalmar Gullbergs Förklädd gud skildrar existensens allra största frågor. I Ålevangeliet finns allt stoff som behövs. Här finns gåtan, skönheten och humorn, men också förgängligheten, smärtan och insikten om vår litenhet som människor inför de frågor vi aldrig kommer få besvarade.” säger Stina Oscarson, librettist.
Solister i uppsättningen är Olle Persson (Pappan), Wiktor Sundqvist (Sonen), Linnea Andreassen (Vetenskapen) och instrumentalisten Emil Jonason som spelar ålens melodier på EWI – ett slags blåsinstrument som liknar en synt. I Emmy Lindströms musik finns drag av både nyromantik och nordisk folkmusik. Hennes melodiska och klangfulla toner är lätta att ta till sig och bereder plats för både stor sorg och ålagillen.
“Det är en spännande utmaning att ta sig an denna tolkning av Patrik Svenssons poetiska, hisnande bok om ett Sverige och en värld i akut förändring.”, säger Tobias Theorell, regissör.
Föreställningen är en bearbetning av boken Ålevangeliet, skriven av Patrik Svensson, en berättelse om världens mest gåtfulla fisk. Ålen har gett upphov till ett alldeles eget mysterium inom naturvetenskapen som varken Aristoteles eller Sigmund Freud lyckades förstå sig på. Nu dör ålen ifrån oss och mysteriet förblir kanske olöst. Ålevangeliet är också en berättelse om en pojke och hans far och om hur ålen blev deras gemenskap. Och en berättelse om ursprung, öde, livet och dess förvandlingar och om mötet med döden. Den har översatts till 35 språk och har mottagit en mängd utmärkelser som till exempel Augustpriset (2019) och National Outdoor Book Award (2020). Den har också blivit vald till en av årets bästa böcker av New York Times, Time Magazine, The Times & Sunday Times, Washington Post med flera.
Ålevangeliet är en samproduktion med Riksteatern, Norrlandsoperan och Malmö Live. Spelas på Folkoperan i Stockholm 27 april – 15 maj. Under hösten 2022 går den på turné till bland annat Malmö, Jönköping, Umeå och Falun.
Medverkande
Musik: Emmy Lindström
Libretto: Stina Oscarson, utifrån Patrik Svenssons verk Ålevangeliet
Musikalisk ledning: Marit Strindlund
Dirigenter: Marit Strindlund/ Emil Eliasson
Regi: Tobias Theorell
Scenografi och kostym: Ulla Kassius
Ljus: Åsa Frankenberg
Mask och peruk: Therésia Frisk
Ensemble
Pappan: Olle Persson
Sonen: Wiktor Sundqvist
Vetenskapen: Linnea Andreassen
Instrumentalist på EWI: Emil Jonason
Gästande körer: Mikaeli kammarkör/ Lilla kören
Folkoperans orkester
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Regioner
FOLKOPERAN – vi tänder nya tankar genom orädd opera.
Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.