Pressmeddelande -
Folkoperan släpper biljetter för hösten 2023: Drömprinsar och luftslott varvas med musikteater om hitmakare i diktaturens skugga
Den 27 april släpps biljetterna till höstens premiärer på Folkoperan. Rossinis sprudlande men också svarta komedi Askungen spelas parallellt med Johan Ulveson i musikteaterföreställningen Tidens larm – en skrämmande aktuell historia om utmaningen att överleva och verka som konstnär i ett totalitärt samhälle.
Premiär 20 september.
ASKUNGEN – Gioacchino Rossinis komiska opera om drömprinsar och luftslott.
Teaterregissören Nora Nilsson gör sin första opera på Folkoperan med en svärtad smällkaramell – Rossinis opera Askungen.
Vi är alla bekanta med sagan: den unga kvinnan som trots sitt liv i askan till slut vinner prinsens kärlek och halva kungariket. På Folkoperan presenteras den som ett gräddigt, fluffigt sagolandskap kryddad med svärta som tar berättelsen in i en ny tid för vuxna askungar. Den komiska operan blir i Nora Nilssons tolkning naivistisk och underhållande samtidigt som den synar mörkret i sagan ihop med Rossinis musikfest i rasande tempo.
"För mig handlar Askungen om drömmar och ideal. Jag växte upp och ville vara den där helt igenom vackra och självuppoffrande prinsessan. En helt god kvinna. Problemet med drömmar är att de ofta blandas ihop med ideal och till slut är det svårt att veta vems dröm det är man realiserar. Askungen drömmer om ett liv ut ur askan. Men vad behöver hon göra, vem behöver hon bli för att nå dit? Kan man någonsin bli så god som Askungen är? Kan godheten triumfera?" Nora Nilsson, regissör
Angelina, även kallad Askungen, lever som hushållerska i sin egen familj. Styvfadern Don Magnifico vill leva flott men ekonomin är körd i botten. Han har slösat bort de pengar som Askungen ärvt efter sina föräldrar och ser att den enda lösningen för att komma på fötter är att gifta bort döttrarna Clorinda och Tisbe rikt. När de nås av nyheten att prins Ramiro bjuder till bal för att finna en hustru tar intrigerna och förväxlingarna fart.
Operan Askungen – eller godheten triumferar, av Gioacchino Rossini är en komisk opera i två akter som hade premiär 1817. Det är en av Rossinis mest populära operor, känd för sina livliga och virtuosa sångnummer.
Musik: Gioacchino Rossini
Libretto: Jacopo Ferretti
Orkesterarrangemang: Jonas Dominique
Översättning: Rikard Bergqvist
Dirigent: Henrik Schaefer/Gudrun Dahlkvist
Regi: Nora Nilsson
Scenografi: Julia Przedmojska
Kostymdesign: Matilda Hyttsten
Ljusdesign: Sofie Gynning
Mask och peruk: Therésia Frisk
Dramaturg: Tuvalisa Rangström
Ensemble:
Angelina (Askungen): Josefine Andersson
Clorinda (styvsyster): Susanna Andersson
Tisbe (styvsyster): Katija Dragojevic
Ramiro (prinsen): Conny Thimander
Alidoro (den goda fen): Sami Yousri
Don Magnifico (Askungens styvfar): Peter Kajlinger
Dandino (kammartjänare): Sebastian Durán
Herrtrio: Joakim Larsson, Viktor Rydén och Wiktor Sundqvist
Hammarklaversolist: Daniel Beskow
Folkoperans orkester
Premiär på Folkoperan den 20 september. Rekommenderas från 10 år.
Premiär 29 september.
Tidens Larm – musikteater om hitmakaren i diktaturens skugga.
Skådespelaren Johan Ulveson gör rollen som tonsättaren Dmitrij Sjostakovitj i en musikteateruppsättning som bygger på Julian Barnes roman. Sovjettidens mest uppburne kompositör har hamnat i kylan efter att ha skrivit en opera som Stalin uppfattar som antisovjetisk. Ett aktuellt människoöde om att välja mellan överlevnad och konstnärlig frihet i ett totalitärt samhälle som varvas med Sjostakovitj fantastiska musik. För regin står Folkoperans konstnärliga chef Tobias Theorell.
Den uppburne kompositören Dmitrij Sjostakovitj sitter med väskan packad i trapphuset till sin lägenhet. Året är 1937 och han väntar på att bli hämtad till maktens högkvarter i Leningrad, en plats som få återvänder ifrån. Han är i onåd med makten efter att med operan Lady Macbeth från Mtzensk ha skrivit så kallad antisovjetisk musik.
Tidens larm är Joakim Stens dramatisering av Julian Barnes roman med samma namn. På Folkoperan framförs den som musikteater med skådespelaren Johan Ulvesson, operasångerskan Lovisa Huledal, pianisten Dmitry Tyapkin och Folkoperans orkester.
Det är ett ömsint och oförsonligt porträtt av en människa som i kampen mellan överlevnad och den konstnärliga friheten tvingas leva i en surrealistisk limbo. Från att ena dagen vara uppburen och hyllad av Partiet till att nästa dag vara en persona non grata som fruktar för sitt och sina närmastes liv.
Sjostakovitj ansågs vara en av de stora mästarna men är också en av de mest omdebatterade. Var han en kompositör som spelade med för att överleva eller blev han till en marionett som tonsatte drömmen om storryssland? I en tid där diktaturerna höjer tonläget och där tankar om kulturen som nationens tjänare blir allt vanligare även i demokratier, är historien åter högaktuell.
Musik: Dmitrij Sjostakovitj, Igor Stravinskij, Tichon Chrennikov med flera
Text: Joakim Sten, efter en roman av Julian Barnes
Musikalisk ledning och arrangemang: Henrik Schaefer
Dirigenter: Gunvald Ottesen/Henrik Schaefer
Regi: Tobias Theorell
Scenografi och kostym: Julia Przedmojska
Ljusdesign: Sofie Gynning
Mask och peruk: Therésia Frisk
Dramaturg: Tuvalisa Rangström
Ensemble:
Sjostakovitj: Johan Ulveson
Sångsolist: Lovisa Huledal
Pianosolist: Dmitry Tyapkin
Folkoperans orkester
Biljetter släpps via folkoperan.se den 27 april.
Ämnen
Kategorier
Södermalms mest högljudda granne sedan 1976.
Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.