Gå direkt till innehåll
En delirisk kärlekshistoria och utomkroppslig tragedi i Tristan och Isolde på Folkoperan. Foto: AORTA.
En delirisk kärlekshistoria och utomkroppslig tragedi i Tristan och Isolde på Folkoperan. Foto: AORTA.

Pressmeddelande -

​Delirisk kärlekshistoria och utomkroppslig tragedi på Folkoperan i höst

Repetitionerna är igång och den 14 och 15 oktober är det premiär på Tristan och Isolde, Wagners kanske allra vackraste och sinnligaste opera. De epokgörande klangerna driver fram ett drama om den starkaste av kärlekslängtan; som i Folkoperans intima och nyrenoverade salong tillåts att bränna till på riktigt.

Det berömda Tristan-ackordet i början av Tristan och Isolde inleder operan och dess oändliga vågor skapar en pendelrörelse mellan ljus och mörker, ideal och verklighet och inte minst mellan kärleken och döden. Kärleken blir till drog och längtan efter det fullständiga närmar sig längtan efter det totalitära. Det är en kärlekshistoria som värker fram i ett intensivt kammarspel där stegringen når sin absoluta klimax först i operans sista ögonblick.

”…Eftersom jag nu i livet aldrig har åtnjutit den verkliga kärlekslyckan, så vill jag ändå skapa ett monument över denna den skönaste av alla drömmar, i vilken denna kärlek från början till slutet en gång skall kunna mätta sin hunger…” skrev Richard Wagner i ett brev till vännen Franz Liszt.

Detta tar regissören Linus Tunströms med sig i arbetet med Tristan och Isolde. Här möter vi den åldrande konstnären som iscensätter den totala kärleksupplevelsen han själv aldrig fått uppleva; en kärlekshistoria som bryter upp en trivial vardag till ett tillstånd där själva jaget upplöses. Han sätter i rullning ett experiment vars krafter inte går att kontrollera och manar fram ett ungt kärlekspar beredda att gå upp i kärleken så till den grad att de kanske förintas.

Folkoperans intima operasalong tillåter också att ung kärlek gestaltas med unga sångare i rollerna. Annelies Van Parys musikaliska arrangemang förtätar dramat genom en förkortning av verket till en speltid på 3 timmar och 40 minuter inklusive två pauser. En föreställning du med andra ord hinner med att se även en vardagskväll.

På scen: Tristan: Jesper Säll/Daniel Svenson. Isolde: Julia Sporsén/Åsa Thyllman. Kung Marke: Johan Schinkler. Brangäne: Elisabeth Leyser. Kurwenal: Joa Helgesson. Melot/En herde: Tor Lind. Butohdansaren: Tana Maneva. Folkoperans orkester under ledning av Marit Strindlund / Joakim Unander.

Musik och libretto: Richard Wagner. Musikaliskt arrangemang: Annelies Van Parys. Svensk översättning: Eva Ström. Dramaturg: Magnus Lindman. Bearbetning: Stefan Johansson. Musikalisk ledning: Marit Strindlund. Dirigenter: Marit Strindlund, Joakim Unander. Regi: Linus Tunström. Scenografi och kostym: Maja Ravn. Ljussättning: Clement Irbil. Mask och peruk: Therésia Frisk.

Premiär på Folkoperan 14 och 15 oktober med 2 sångarlag.

För mer information kontakta:

Susanne Reuszner, kommunikationschef. E-post: susanne.reuszner@folkoperan.se
Tel 070-218 46 51.

Ämnen

Kategorier


FOLKOPERAN – vi tänder nya tankar genom orädd opera.
Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad. Följ oss på Facebook, Twitter och Instagram.

Kontakter

Frida Edoff

Frida Edoff

Kommunikatör 0709-50 53 52
Susanne Reuszner

Susanne Reuszner

Presskontakt Kommunikationschef 070-218 46 51

Södermalms mest högljudda granne sedan 1976.

Södermalms mest högljudda granne sedan 1976.
Vi erhåller anslag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.

Folkoperan

Hornsgatan 72
118 21 Stockholm
Sweden