Gå direkt till innehåll
En utsökt hemsökt opera har premiär på Folkoperan i vår: Britten's The Turn of the Screw.
En utsökt hemsökt opera har premiär på Folkoperan i vår: Britten's The Turn of the Screw.

Pressmeddelande -

Biljettsläpp: Ålevangeliet, The Turn of The Screw och Riddar Blåskägg & Judith med Stina Ekblad.

Den 31 augusti släpper Folkoperan biljetter till senhösten 2022 och vårsäsongen 2023. Det kritikerrosade oratoriet Ålevangeliet återkommer i december och till våren har vi premiär på två psykologiskt laddade verk; först ut är thrillern The Turn of The Screw av Benjamin Britten och därefter Riddar Blåskägg & Judith; Bartoks fantastiska opera integrerad med det nyskrivna verket Judith som utvecklar resan i vårt mänskliga undermedvetna.

I oktober 2022 återkommer succéformatet Folkoperan Fredag där vi utmanar och krockar operan med andra musik- och konstgenres i after work-format.

Ålevangeliet
Nypremiär den 3 december
Nyromantiska toner intar december- och ålamörkret när oratoriet Ålevangeliet återigen framförs på Folkoperans scen. I Emmy Lindströms musik finns drag av både nyromantik och nordisk folkmusik. Hennes melodiska och klangfulla toner bereder plats för både stor sorg och ålagillen.

Förställningen hade urpremiär på Folkoperan i april 2022 och rosades av såväl publik som kritiker:
”Jag fick höra något helt fantastiskt…Vi ska lägga namnet Emmy Lindström på minnet. Jag tror att hon kommer att bli en stor tonsättare.” Sveriges Radio
”Oratorium om ålen håller liv i operakonsten” Svenska Dagbladet

Föreställningen är en bearbetning av boken Ålevangeliet, skriven av Patrik Svensson. Det är en berättelse om världens mest gåtfulla fisk, ålen, ett alldeles eget mysterium inom naturvetenskapen som varken Aristoteles eller Sigmund Freud lyckades förstå sig på. Nu dör ålen ifrån oss och mysteriet förblir kanske olöst. Ålevangeliet är också en berättelse om ett Sverige och en värld i förändring och om en far och en son och hur ålen förde dem samman.

Musik: Emmy Lindström
Libretto: Stina Oscarson, utifrån Patrik Svenssons verk Ålevangeliet
Regi: Tobias Theorell
Scenografi och kostym: Ulla Kassius
Ljus: Åsa Frankenberg
Mask och peruk: Therésia Frisk

Ensemble: Olle Persson, Wiktor Sundqvist, Emil Jonason, Agnes Auer.
Gästande kör: Lilla kören. Folkoperans orkester.

Spelperiod: 3 – 11 december.

Ålevangeliet är en samproduktion med Riksteatern, Norrlandsoperan och Malmö Liveoch uppsättningen går även på Sverigeturné från 1 september.

VÅREN 2023.

The Turn of The Screw – en utsökt hemsökt opera av Benjamin Britten.
Premiär 1 februari 2023
The Turn of The Screw har kallats för världens bästa spökhistoria. Två föräldralösa barns utsatthet och oskuld belyses i en obehaglig kontext av kontroll och maktutövning. Vad är verklighet och vad är inbillning? Hur ser vi på vittnesmål och vem äger berättelserna? Historien skruvas åt tightare och tightare för varje takt i Brittens musik.

Operan The Turn of The Screw, som bygger på Henry James kortroman, är en av Benjamin Brittens mest spännande och banbrytande operor och ett av efterkrigstidens verkliga mästerverk. Likt flera av hans verk blottlägger den människans utsatthet och empati men också förmåga att begå mycket onda handlingar. Vi kliver in i en värld av mystik och till synes oskyldig skönhet som visar sig (kanske) dölja en obehaglig hemlighet. Britten har skapat en musikalisk värld där sången är djupt integrerad med orkesterns instrument vilket ger ett intimt tilltal helt i Folkoperans anda.

För regin står Annilese Miskimmon, konstnärlig chef för English National Opera i London. Miskimmon har rosats för en mängd uppsättningar internationellt och kanske särskilt för sin regi av Brittens Billy Budd på Den Norske Opera för ett antal år sedan. I Sverige har hon tidigare regisserat Jenufa på Kungliga Operan.

Handlingen utspelar sig på herresätet Bly på den engelska landsbygden, och en ung kvinna har precis anställts som guvernant till de föräldralösa syskonen Miles och Flora. Ganska snart känner guvernanten att det är något som skaver i idyllen och det utvecklas sakta mot en mardröm. Vålnader av en tidigare butler, Peter Quint, och en tidigare guvernant, Miss Jessel, gör entré och de visar sig ha en obehaglig makt över barnen. Guvernanten gör allt för att skydda barnen men i takt med det återkommande musikaliska temat skruvas historien genom ett otal variationer mot den slutliga katastrofen.

Musik: Benjamin Britten. Libretto: Myfanwy Piper (efter en roman av Henry James).
Översättning: Catarina Gnosspelius. Dirigent: David Björkman/Marit Strindlund Regi: Annilese Miskimmon. Scenografi/kostym: Herbert Murauer. Ljus: Ellen Ruge. Mask och peruk: Theresia Frisk. Dramaturg: Jürgen Otten.

Medverkande:
Prolog och Peter Quint: Kristofer Lundin, Guvernanten: Marie Arnet, Miles: Hampus Nyberg / Oscar Svensson , Flora: Therese Bergknut/ Nelma Kollberg, Mrs Grose: Hege Høisæter, Miss Jessel: Tessan-Maria Lehmussaari. KammarensembleN.

Riddar Blåskägg & Judith
- sju dörrar till vårt undermedvetna av Béla Bartók och Malin Bång.
Premiär 19 april
Bartóks opera Riddar Blåskägg framförs tillsammans med det nyskrivna beställningsverket Judith, som spelas i dialog med originalet. Malin Bångs egensinniga musik möter Bartóks och författaren Mara Lee har skrivit en laddad text som speglar sig i Balácz libretto. I rollerna ser vi bl. a. skådespelerskan Stina Ekblad och sopranerna Julia Sporsén och Alexandra Büchel som skapar två personas av karaktären Judith. Likt en operornas Twin Peaks gör de två verken varsin resa in i det undermedvetna och berättar varsin sida av den grymma historien.
I Bartóks kortopera Riddar Blåskägg ber den unga Judith sin nyblivne make Riddar Blåskägg, att öppna de sju slutna dörrarna så att ljuset kan flöda in i den mörka borgen. Blåskägg vägrar och ber henne att älska honom trots att han inte vill visa det som döljer sig i dunkel bakom dörrarna. I den starka tron att hon med sin kärlek ska göra honom hel insisterar Judith på att få låsa upp dörrarna. Han ger med sig och en efter en öppnas de slutna dörrarna som var och en avslöjar en bit av Blåskäggs värld. Till sist har hon öppnat en dörr för mycket, och hans grymma öde avslöjas.
I det nyskrivna verket Judith, som inleder och avslutar helaftonen, reser vi vidare i det undermedvetna men nu är det Judiths rädslor och begär vi vandrar bland. Till skillnad från Blåskägg vill Judith att alla dörrar skall stå på vid gavel. Hon söker ledtrådar för att förstå livets brutalitet och skönhet.

Unga nutida kvinnor möter två män – en ny historia möter en gammal
Librettot till Judith är skriven av den prisbelönade författaren Mara Lee som gör sitt första operalibretto. Hon har givit ut ett antal diktsamlingar och flera uppmärksammade romaner som Salome, Future Perfect, Kärleken och hatet och nu senast Främlingsfigurer. Musiken är skriven av Malin Bång, en av vår tids mest spännande och nyskapande tonsättare. Med ett expressivt, utåtriktat och energifyllt tonspråk fångar hon lyssnaren med sin detaljrikedom och framåtdrivande energi. Bångs musik blir en egensinnig och färgrik samtida partner till Bartoks expressionistiska opera.
I rollerna som Judith ser vi Julia Sporsén i Riddar Blåskäggs och Alexandra Büchel i Judith. I rollen som berättaren ser vi skådespelerskan Stina Ekblad och Johan Schinkler axlar rollen som Riddar Blåskägg.
För regin står den belgiske regissören Wouter Van Looy vars CV rymmer flertalet genreöverskridande produktioner som involverar kompositörer, musiker, sångare, författare och konstnärer. Hans uppsättningar rör sig oftast i gränslandet mellan opera och musikteater. Wouter är konstnärlig ledare för Muziektheater Transparant som tillsammans med Folkoperan beställt verket Judith liksom det musikaliska arrangemanget av Riddar Blåskägg.
Efter spelperioden på Folkoperan kommer uppsättningen att turnera i Europa.

Musik: Béla Bartók och Malin Bång. Libretto: Béla Balacz och Mara Lee. Översättning (Riddar Blåskägg): Miklos Kundler. Regi: Wouter van Louy. Dirigent: Marit Strindlund, Sergej Bolkhovets. Orkesterarrangemang (Riddar Blåskägg): Frederick Neyrinck. Scenografi och kostym: Marie Szernovich. Ljusdesign: Susanna Hedin. Mask och peruk: Therésia Frisk. Dramaturg: Tuvalisa Rangström

Ensemble:
Riddar Blåskäggs: Judith: Julia Sporsén. Riddar Blåskägg: Johan Schinkler.
Judith: Berättaren: Stina Ekblad, Judith: Alexandra Büchel, Mörkret 1 och 2: Helgi Reynisson och Emilia Utter.
Folkoperans orkester.
En internationell samproduktion med Muziektheater Transparant, Belgien.

HÖSTEN 2022 I FOAJÉN

Folkoperan Fredag
Vi fortsätter att krocka och tolka operakonsten av och med artister och grupper från andra musikgenres och konstformer som tar över foajén varsin fredagskväll. I höst samarbetar vi med independent-musikbolaget BLNK och med jazztrion At the opera. Ingen kväll blir den andra lik – förutom att de avslutas med våra gästers alldeles egna tolkningar av Normas aria Casta diva. Baren öppnar 18.00 och programmet börjar kl. 19.00.
14 oktober – BLNK MUSIC
BLNK MUSICs studios ligger ett stenkast från Folkoperan och gästar Folkoperan Fredag med några av sina popartister;
- Hazlett, australiensisk popartist/sing & songwriter som efter turné runtom i världen nu landat i Stockholm för samarbete med låtskrivaren och producenten Freddy Alexander. Under 2022 släpps hans debut-album. Singlarna Please Don’t Be, Even If It’s Lonely, My Skin & Everybody Hates Me finns redan nu att lyssna på.
- Violet Days består av svenska Lina Hansson som skapar sin alternativa pop/drömpop ihop med producenten Kris Eriksson. Violet Days har bland annat blivit utsedd till framtidens artist i P3, haft “Veckans låt” och varit på turné i USA och Europa.
BLNK Music är ett independent-musikbolag som på bara några år blivit en hemvist för ett flertal framgångsrika artister, låtskrivare och producenter.

21 oktober - At The Opera. Operaklassiker i jazztappning.
At The Opera tar sig an operarepertoarens allra mest älskade klassiker av exempelvis Puccini, Bizet, Verdi och Gershwin. Med ett öppet sinne, spelglädje och närvaro tolkar jazztrion musiken på sitt alldeles egna personliga vis.
Medverkande: Erik Palmberg – trumpet och flygelhorn, Fredrik Olsson – gitarr, Mats Dimming – kontrabas.

HÖSTEN 2022 PÅ STORA SCENEN:
Norma - en kärlekshistoria i fritt fall. Premiär 14 och 15 september.
Teaterregissören Eirik Stubø gör nu i höst Sverigedebut som operaregissör på Folkoperan med Bellinis opera Norma. Förutom att vara ett sopranernas VM är det ett av operalitteraturens starkaste triangeldramer som utspelar sig i en veritabel krutdurk av känslor, svek, krig och besatthet. Tidstrogna instrument, en djuplodad personregi och nya sätt för sångarna att ta sig an Bel canto-traditionen kommer att göra uppsättningen av Norma till något utöver det vanliga. Norma har premiär med två sångarlag på Folkoperan den 14 och 15 september.

BILJETTER SÄLJS VIA WWW.FOLKOPERAN.SE och finns tillgängliga från 31 september kl.11.00.

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier

Regioner


FOLKOPERAN – vi tänder nya tankar genom orädd opera.
Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.

Presskontakt

Susanne Reuszner

Susanne Reuszner

Presskontakt Kommunikationschef 070-218 46 51
Frida Edoff

Frida Edoff

Presskontakt Kommunikatör 0709-50 53 52
Olivia Johansson

Olivia Johansson

Presskontakt Kommunikatör 079-098 99 80

Folkoperan är det lilla operahuset för alla.

Vi tänder nya tankar genom orädd opera.
Vi erhåller anslag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.

Folkoperan
Hornsgatan 72
118 21 Stockholm
Sweden