Pressmeddelande -
Folkoperan låter folk köpa biljetter med sin fantasi.
Inför premiären av höstens operauppsättning Don Quijote bjöd Folkoperan in till öppningen av en otrolig biljettbutik mitt på Gustav Adolfs torg. Allt du kunde tänka dig i din vildaste fantasi utlovades, men när folk dök upp fanns där ingenting - utom en entrévärd. Ändå var kunderna mer än nöjda. Med hjälp av en geo-styrd hemsida avgjordes vilka som tagit sig hela vägen in i butiken, där de fick möjligheten att köpa biljetter till fantasipriser som de själva fick bestämma.
Folkoperans föreställningar börjar långt innan man sitter i salongen. I höstens opera Don Quijote är fantasin kärnan i berättelsen. Det fick Folkoperan att börja drömma om att bygga ett monument, en fantastisk biljettbutik. För första gången vill de skapa något som helt och hållet bara finns i folks huvuden och där fantasin får ett värde i verkligheten. Fantasibutiken lever dock vidare och den kommer att dyka upp på fler platser under hösten. Var och när kommer att annonseras på Folkoperans Facebooksida.
För att komma in i biljettbutiken fick du gå in på en hemsida, som bara fungerade om den kände av att du befann dig på Gustav Adolfs torg. Gjorde du det öppnade sig möjligheten att köpa biljetter enbart med din fantasi, allt du behövde göra var att beskriva hur du ville att just din biljett skulle se ut.
”Det har varit otroligt spännande att ta del av folks biljettbeskrivningar; fluffiga moln, blåbärsmakande och till och med fraser ur kända arior”, säger Susanne Reuszner, kommunikationschef på Folkoperan.
Butiken höll öppet tills biljetterna tog slut och de finns nu i besökarnas huvud. När folk kommer till operaföreställningen på Folkoperan lämnar de över sin fantasi genom att muntligen beskriva och leva ut den i entrén.
”Det är verkligen roligt att se hur upplyfta människor blir av att stiga in i fantasins värld för en stund. Väl på plats fortsätter leken och fantasin, men så klart med riktiga sångare, musiker och dansare på scen. I sann Don Quijote-anda hoppas vi väcka många diktläsande fjortonåringar till liv”, fortsätter Susanne Reuszner, kommunikationschef på Folkoperan.
Mycket humor, vilda infall och begåvade artister lovas i Carl Johan Karlsons tolkning av Don Quijote. Tillsammans med scenograf Magdalena Åberg har han skapat en föreställning där alla tider blandas och där Gustave Dorés klassiska illustrationer inspirerar till en svartvit kontrastfylld värld. Läs mer om Don Quijote på folkoperan.se
SE FILMEN FRÅN GUSTAV ADOLFS TORG HÄR:
PRESSBILDER: https://www.folkoperan.se/press/pressbilder/pressbilder-don-quijote
FAKTA OM DON QUIJOTE
Client Folkoperan
Head of Communications: Susanne Reuszner
Communication Manager: Frida Edoff
Agency INGO
Executive Creative Director: Björn Ståhl
Creative Director: Josefine Richards
Account Director: Stina Jansdotter Öberg
Planner: Markus Söderberg
Art Director: Max Hultberg
Copywriter: Ida Carstens
Creative Interns: Misaki Tsuchiyama / Simon Fuentes
Head of Art: Kerstin Engberg
Account Manager: Mia Melani
Final Art: Maria Dubeck
Agency Producer: Pia Dueholm / Alexandra Andersson
Production: Robin Günther
Ämnen
Följ oss på Facebook, Twitter och Instagram.